Bel Kayması

Tıp dilinde lomber kayma, lomber bölgede bir omurun diğeri üzerinde öne veya arkaya kayması ile karakterizedir ve spondilolistezis olarak adlandırılır. Bel ağrısı nedeniyle doktora başvuran kişilerin yüzde onuna bu rahatsızlığın teşhisi konulduğu bildirilmektedir.

Bel kayması neden olur?

Lomber kayma oluşumu lomber omurları etkileyen konjenital anormalliklerden kaynaklanabilir. Ek olarak, genellikle omurga ve çevre bağ dokularının yaşlanmasıyla ilişkili dejenerasyon da bel kaymasına neden olabilir. Düşme veya trafik kazası gibi travmatik olaylar da bel kaymasına neden olabilir. Zorlayıcı hareketlerin yanı sıra uygun olmayan spor teknikleri de bel kaymasının gelişmesine katkıda bulunan potansiyel faktörlerdir.

Bel kaymasının belirtileri nelerdir?

Bel kayması sıklıkla en sık bildirilen şikayet olan bel ve kalça ağrısı ile ilişkilidir. Bu durumu yaşayanlar ayrıca yürürken yoğunlaşan ancak dinlenme ve öne eğilirken azalan uyuşma, bel ağrısı ve bacak ağrısı ile karşılaşabilirler. Ayrıca bacak krampları, kas güçsüzlüğü ve gerginlik de oluşabilir.

Bel kayması nasıl teşhis edilir?

Bel kaymasının tanımlanması, hem ayrıntılı bir fizik muayene hem de radyografik görüntüleme yoluyla sıklıkla doğrulanır. Omurga hareketi ile yer değiştirmenin artıp artmadığını belirlemek için çeşitli açılardan radyografiler almak gerekebilir. Direkt grafiler yetersiz kaldığında, bilgisayarlı tomografi kemiklerin durumunu veya aksi takdirde tespit edilemeyecek olan stres kırıklarını değerlendirmek için kullanılabilir. Ayrıca MR, kaymanın boyutunu ve sinir sıkışmasının miktarını ortaya koyarak tedavi için rehberlik sağlayabilir.

Bel kayması nasıl tedavi edilir?

Sırt kaymasını tedavi etmek için birincil yaklaşım, konservatif (invazif olmayan) yöntemlerin kullanılmasıdır. Bu yöntemler arasında ağrı ve kaymayı şiddetlendiren hareketlerin kısıtlanması, kilo verilmesi, analjezik verilmesi, korse kullanılması ve fizik tedavi uygulanması sayılabilir. Ancak vakaların yaklaşık %10-15’inde konservatif tedavi etkisizdir ve ameliyat gerekir. Cerrahi müdahale genellikle nörolojik defisitlerin gelişmesini önlemek, lomber omurgayı stabilize etmek ve kayma derecesi %50’yi aşan hastalarda spinal bütünlüğü yeniden sağlamak için gereklidir.