Boyun Fıtığı

Boyun omurlarında amortisör görevi yapan disklerin yer değiştirmesi veya aşınması sonucu omuriliğe ve sinirlere yaptığı baskı boyun fıtığı olarak bilinir ve çeşitli sebeplerle ortaya çıkabilir.

33 omurdan oluşan insan omurgası sürekli hareket halinde olan bir yapıdır. Boyun ve bel bölgeleri, omurganın en esnek bölgeleridir ve birincil hareketlilik kaynağı olarak hizmet eder. Omurga, esas olarak, bir eklem ağı aracılığıyla birbirine bağlanan omur adı verilen bir dizi kemik yapısından oluşur. Diskler, omurganın maruz kaldığı farklı basınç ve yükler için etkili amortisör işlevi görür.

Boyun Fıtığının Nedenleri Nelerdir?

Omurlararası disklerdeki sıvı miktarı, yaş ve omurganın aşırı kullanımı ile azalır. Sıvı içeriğindeki bu azalma, disklerin yüklere daha az dayanmasını sağlar. Ani, kontrolsüz hareketler yapmak, uzun süre masa başında oturmak veya aynı pozisyonda kalmak, omurgayı zorlayan veya tekrarlayan burulma hareketlerini içeren aktivite veya sporlar yapmak, düşme veya kaza gibi travmalar yaşamak, tüm bunlar omurgada yırtılmalara katkıda bulunabilir. disk, herniasyona yol açabilir.

Boyun fıtıkları her yaştan bireyi etkileyebilmekle birlikte genç-orta yaş kategorisine girenlerde daha sık görülmektedir. Araştırmalar, uzun, ince boyunlu kişilerin bu durumu geliştirmeye daha yatkın olduğunu göstermiştir. Sigara içmek de bel fıtıklarına benzer şekilde bir risk faktörü olarak kabul edilir. Ek risk faktörleri arasında uzun süre masa başında oturmak, uzun süre araba kullanmak, hareketsiz bir yaşam sürmek, uyurken yetersiz yastık kullanmak, omurgaya aşırı baskı uygulayan hareket ve faaliyetlerde bulunmak, uygun olmayan spor aktivitelerine katılmak sayılabilir. . Boynu çevreleyen kas zayıflığı da diskler üzerindeki baskıyı arttırdığı için fıtıklaşmaya yol açabilir.

Boyun Fıtığının Belirtileri Nelerdir?

Boyun fıtığının ilk ve en sık belirtisi boyun bölgesindeki ağrıdır, ancak tüm boyun ağrıları bu durumun doğrudan bir sonucu değildir. Aslında boyun bölgesindeki kaslardan kaynaklanan ağrılar nispeten yaygındır. Bununla birlikte, fıtıktan kaynaklanan ağrı, belirli özellikler sergiler ve doğası gereği daha dirençlidir. Tek taraflı olarak boyundan kola yayılabilir veya boyundan başa veya sırta yayılabilir. Bu ağrı tipik olarak sabittir ve boynun herhangi bir hareketi ile kötüleşir. Ayrıca ellerde ve kollarda karıncalanma, uyuşma, yanma, batma, elektrik çarpması gibi başka belirtiler de olabilir. Ayrıca duyu azalması, kas zayıflığı, ince motor becerilerinde kayıp ve kollarda atrofi gibi nörolojik semptomlar da olabilir. Öksürme, hapşırma ve ıkınma gibi belirli eylemler ağrıyı şiddetlendirebilir.

Boyun fıtığı tanısı nasıl konur?

Boyun fıtığı teşhisi, kapsamlı bir hasta öyküsünün yanı sıra fiziksel ve nörolojik değerlendirmelerle belirlenir. X-ışınları, MRI taramaları ve CT taramaları dahil olmak üzere görüntüleme teknikleri, teşhisin doğrulanmasında ve tedavi için bir eylem planının tasarlanmasında faydalıdır. Elektromiyogram (EMG) olarak da bilinen sinir muayenelerinin gerekli olabileceği durumlar vardır.

Boyun, sırt, omuz ve kol bölgelerinde lokalize olan ağrılar boyun fıtığı dışındaki rahatsızlıklara da bağlanabilir. İç organlardan kaynaklanan ağrıların ayırt edilemeyen belirti ve semptomlara neden olabileceği durumlar vardır. Bu nedenle, boyun fıtığını kesin olarak teşhis etmeden önce benzer şikayetlere neden olabilecek bu rahatsızlıkları dışlamak zorunludur. Gerekirse, bu amaçla gelişmiş görüntüleme ve laboratuvar testleri yapılabilir.

Boyun Fıtığı Nasıl Tedavi Edilir?

Boyun fıtığı olan önemli sayıda hastayı ameliyata başvurmadan tedavi etmek mümkündür. Durumun ağır olmadığı durumlarda, hastaya dinlenmesi, günlük aktivitelerini düzenlemesi ve uygun boyun kullanımı anlatılması tavsiye edilerek semptomlarda düzelme sağlanabilir. Bu tür hastalar düzenli bir egzersiz rejiminden fayda görebilir ve yakından izlenmelidir.

Boyun fıtıklarının tedavisi genellikle ağrı kesiciler ve kas gevşeticilerin kullanımını içerir. Gerekirse, bunları içeren kortikosteroid ilaçlar uygun tıbbi gözetim altında kullanılabilir. Bazen bazı vakaların tedavisi için geçici bir boyunluk gerekli olabilir.

Alternatif tedavilerle iyileşme görülmeyen veya ciddi sinir sıkışması yaşayan boyun fıtıkları olan hastalar fizik tedavi görebilir. Bu amaçla sıcak kompresler, ultrason, lazer tedavisi, ağrı yönetimi, elektrikli kas stimülasyonu, masaj, eklem mobilizasyonu, manuel terapi, Hilterapi (yüksek yoğunluklu lazer tedavisi), kuru iğneleme, bantlama ve traksiyon (her ikisini kullanarak) dahil olmak üzere çeşitli teknikler kullanılır. Vertetrac gibi klasik ve dikey yöntemler). Bunlar boyun fıtığı için en sık kullanılan tedavilerdir.

Boyun fıtığının tedavisine yardımcı olmak için geleneksel tedavilerin yanı sıra akupunktur, nöral terapi, kupa terapisi ve ozon tedavisi gibi tamamlayıcı tedavilerden yararlanılabilir. Hem boyun hem de bel fıtıklarının tedavisinin, spinal dekompresyon tedavisi kullanılarak etkili bir şekilde tedavi edildiği kanıtlanmıştır. Bu tedavi yöntemi, hasarlı intervertebral disk seviyesinde negatif basınç oluşturmak için kasıtlı traksiyon uygulanmasını içerir.

Boyun bölgesine epidural enjeksiyonlar ve sinir blokları uygulanarak ağrının giderilebildiği durumlar vardır. Ayrıca tetik nokta enjeksiyonları sırt, omuz ve boyun kaslarını tedavi etmek için kullanılabilir.

Boyun fıtığının kapsamlı tedavisi için egzersiz tedavisinin dahil edilmesi zorunludur. Başlamak için, hastaya gerekli günlük hareketlerin yanı sıra omurganın doğru kullanımı öğretilir. Ardından germe, kuvvetlendirme ve postür egzersizlerinden oluşan bir egzersiz rejimi başlatılır. Bu programın kapsamı ve süresi, her bir hastanın klinik durumuna bağlıdır.

Klinik pilates uygulamaları, boyun fıtıklarının yanı sıra diğer omurga sorunlarının tedavisinde ve önlenmesinde oldukça etkili bir yöntem olduğunu kanıtlamaktadır.

Tipik olarak, boyun fıtığının tedavisi cerrahi müdahale gerektirmez. Son çare olarak, cerrahi prosedürler, cerrahi olmayan tüm tedavi seçeneklerini tüketmiş ve önemli ve ilerleyen nörolojik bozukluk yaşayan kişiler için ayrılmıştır.