Kifoz

Kifoz (Kamburluk) Nedir?

Arkadan bakıldığında insan omurgası, kafatasından pelvise kadar düz bir çizgi oluşturmalı ancak bel ve boyun bölgesinde “lordoz” olarak bilinen hafif bir eğrilik ve “kifoz” adı verilen sırt bölgesinde küçük bir tümsek olmalıdır. normal anatomisine uygundur.

Rahat bir duruşta röntgen çekerken, kifoz olarak bilinen, omurganın torasik (sırt) bölgesinin eğriliğini ölçmek için kabul edilen bir fizyolojik standart vardır. Bu ölçüm 20 ile 55 derece arasındadır ve normal aralıkta kalmaktadır. Bu aralıktaki bir tümsek, bireyler için tipik olarak kabul edilir.

Kifoz vakalarında uygulanacak cerrahi tedavi için kamburun en az 75 derece ve üzerinde olması gerekir.

Kifozun ortaya çıkabileceği iki yol vardır – duruş bozukluğunun neden olduğu postural kifoz ve omurgadaki omurların yapısal yapısından kaynaklanan sorunlardan kaynaklanan yapısal kifoz.

Kifoz (Kamburluk)Belirtileri

Kifoz, öncelikle dokuz ila on üç yaş arasındaki çocukları etkileyen bir durumdur. Aileler genellikle kifoz belirtilerini ilk fark edenlerdir, çünkü çocukları dik duramaz ve sırtlarında bir çıkıntı vardır. Omurganın esnekliği, kifoz nedeniyle ciddi şekilde tehlikeye girer ve bu duruma sahip hastalar, normal omurga hizasına sahip olanlardan daha hızlı bir oranda bitkinlik yaşarlar. Durumun ciddiyetine göre hastalar kamburluğa bağlı olarak bel ve sırt kaslarında da ağrı yaşayabilirler. Ortalama olarak, kifozlu hastaların boyu eğriliğin derecesine bağlı olarak 5 cm’ye kadar daha kısa görünebilir.

Kifoz (Kamburluk) Sebepleri

Yapısal kifoza yol açabilecek çok sayıda faktör olsa da, skolyozda olduğu gibi vakaların çoğunda bilinmeyen bir neden vardır. İdiyopatik kategoriye giren ve nedeni bir sır olarak kalan spesifik kifoz türü, genellikle “Scheuermann kifozu” olarak adlandırılır.

Kifoz, doğuştan omurga anomalileri, yaşlı bireylerde osteoporoz ve omurga mikro kırıkları veya ankilozan spondilit gibi eklem romatizmalarından kaynaklanabilir.

Kifoz (Kamburluk) Türleri

Scheuermann kifozu:

Scheuermann Kifozu omurganın dorsal bölgesindeki omurların arka bölümünün daha fazla geliştiği bir durumdur. Bu, omurların öne doğru kamalaşmasına ve bükülmesine neden olur ve bu da hastanın kamburlaşmasına neden olur. Kifoz tipik olarak sırtta görülmekle birlikte bel ile sırt arasında da ortaya çıkabilmektedir.

Scheuermann kifozunun ilerlemesi kademelidir ve başlangıçta hasta asemptomatik olabilir.

Postüral kifozlu hastalar isterlerse uzun süre dik bir duruş sergileyebilirken, yapısal kifozda omurganın eğriliği hastaların isteseler bile sırtlarını dikleştirmelerini engeller.

Her iki cinsiyeti de eşit derecede etkileyen Schuerman kifozu esas olarak 9-13 yaş arası çocuklarda görülür.

Kifozu olan bazı hastalarda da skolyoz görülmesi mümkündür. Hem skolyoz hem de kifozun eşlik ettiği spinal deformitelerin tedavisi son derece zordur ve genellikle ele alınması en zor spinal durumlardan biri olarak kabul edilir.

Postuel Kifoz:

Postural kifoz, duruş bozukluğunun neden olduğu kamburlaşma ile karakterize bir durumdur. Bu bozukluğun birincil nedeni, omurga ve omurilik kaslarının uygun şekilde kondisyonlanmamasıdır. Postural kifozu önlemek için atletik alışkanlıklar geliştirmek, düzenli egzersizle omurga ve kasları güçlendirmek esastır. Çocuklarda erken yaşlardan itibaren spora ve ayakta durma egzersizlerine yönlendirilmesi postür bozukluğuna bağlı kamburluk gelişimini engelleyebilir.

Kifoz (Kamburluk) Tanısı

Kifozu olduğundan şüphelenilen bir hastayı teşhis etmek için tıp uzmanları, fiziksel bir ortopedik muayene yoluyla omuriliğin durumu ile birlikte omurganın kemik yapılarının tamamını değerlendirmelidir. Teşhisi doğrulamak için kemik yapılarındaki eğriliğin derecesini ölçmek için X-ışınları ve bilgisayarlı tomografi kullanılırken, omurilik ve komşu yumuşak dokuları değerlendirmek için MRI taramaları kullanılır. Kambur olarak da bilinen kifoz tedavisi söz konusu olduğunda çok önemli unsurlar.

Bazen kemik yaşımız gerçek yaşımızdan farklı olabilir ve bir hastanın yaşı belirlenirken hem kronolojik yaşı hem de kemik yaşı dikkate alınır.

Omurgadaki eğriliğin derecesi. Kamburluğun arkasındaki sebep.

Tümseğin bulunduğu omurga alanı.

Kademeli bir artış veya tutarlı bir seviye olsun, kamburun ilerlemesi gözlemlenebilir.

Bel ve sırt ağrısı.

Solunum güçlüğü ve estetik görünüm sorunları gibi ikincil sağlık sorunları ortaya çıkabilir.

Kifoz (Kamburluk) Tedavileri

Kifozu tedavi ederken, tıp uzmanları, eşlik eden diğer faktörlerin yanı sıra hastanın yaşı, cinsiyeti ve kamburun ciddiyeti gibi çeşitli faktörleri dikkate alır.

Kifoz hastalarının takip süreci skolyoz hastalarınınkine benzer. Standart aralığın biraz üzerinde kamburluğu olan kişiler için altı ayda bir takip yapılır. Bu takip büyüme çağında olan ve kamburluğu 55 ile 75 derece arasında olan hastalar için geçerlidir.

Evde yapılabilecek egzersizlerin düzenli olarak uygulanması ile Kifoz egzersizlerinde olduğu gibi postür bozukluklarının ve kamburluğun ilerlemesini durdurmak mümkündür.

Kifoz Korsesi, kamburluğu devam eden ve ameliyat gerektirmeyen orta derecede kamburluğu olan hastalarda ve korse yardımıyla kamburluğu gerileyebilen bazı hastalarda kamburluğun ilerlemesini durdurmak için kullanılır.

Eğriliğin ilerlemesini önleme ve karşı destek gücü sağlama amacına hizmet eden çok çeşitli kifoz korseleri mevcuttur. Korse tedavisinin başarılı olabilmesi için erken teşhis ve kişiye özel hazırlık ile başlayan tedavi sürecinde hastanın korse kullanmaya ve egzersizleri düzenli yapmaya kararlı olması, ailesinin desteğini alması çok önemlidir.

Kifoz söz konusu olduğunda, kesin olarak cerrahi tedavi gerektiren belirli bir eğrilik derecesi yoktur. Bununla birlikte, hayati komplikasyon riski taşıyan 75 derece veya daha fazla eğriliği olan kamburlar haricinde, tipik olarak hastanın büyüme süreci tamamlanana kadar saklı tutulur.

Cerrahi müdahalenin amacı, yukarıdan başlayıp aşağıya doğru ilerleyerek omurganın doğal yapısını eski haline getirmektir. Bu, omurları ideal konumlarında konumlandırmak ve stabilize etmekle sağlanır, böylece omurganın vücut ağırlığını dağıtmak için en uygun pozisyonu alması sağlanır. Skolyoz için cerrahi tedavi, omurga için cerrahi tedavinin daha geniş amacına çok benzer.

Cerrahi müdahale, hastanın rahatlaması için ağrıyı hafifletmeyi, deformiteyi düzeltmeyi ve omurgayı stabilize etmeyi amaçlar.

Cerrahi tedavi sırasında omurgayı düzeltmek için omurları birbirine bağlayan vidalar ve çubuklar kullanılır.

Devam etmeden önce tüm kifoz tedavi sürecini tartışmak için doktorunuzla kapsamlı bir değerlendirmeden geçmek önemlidir.

Kifoz (Kamburluk) Tedavi Sonrası Süreç

Kifoz tedavisinin ardından hasta hemen ertesi gün yürüyebilir hale geldi. 5 ila 8 gün süren kısa bir hastanede yatış süresinin ardından hasta taburcu edildi

Ameliyat geçirdikten sonra, birkaç hasta yaklaşık üç aylık bir süre boyunca, tipik olarak her gün 20 ila 23 saat korse kullanmaya ihtiyaç duyar.

Ameliyat olan çocuk hastalar bir ay sonra okul aktivitelerine devam edebilirler.

Korse kullanma işlemi tamamlandıktan sonra yürüyüş, yüzme gibi egzersizlere başlanabilir.

En az 6 ay sonra, bireylerin bisiklete binmelerine izin verilir. Ancak, en az bir yıl geçene kadar herhangi bir iletişim faaliyetine katılmanız önerilmez.

Kifoz tedavisini takiben tamamen iyileşmek ve normal aktivitelere devam etmek genellikle tam bir yıl sürer.Skolyozda olduğu gibi kifoz tedavisi de uzun vadeli bir yaklaşım ve sıkı takip gerektirir.