Tetik Parmak

Tetik Parmak Nedir?

Tetik parmak, parmakları esnetmek ve açmak için kullanılan tendonların hareket etmesiyle ilgili bir sorundur. Bu durumda, parmaktaki tendon kılıfa veya kanala sıkışır ve açılıp kapandığında parmak çıtlar veya “tetikler”.

Tetik Parmak Belirtileri Nelerdir?

Tetik parmağın belirtileri arasında ağrı, sertlik, şişme ve duyu kaybı sayılabilir. Açarken ve kapatırken parmaklar takılabilir veya tetiklenebilir. Parmakların hareket aralığı da sınırlı olabilir veya katı hissedilebilir.

Tetik Parmak Neden Olur?

Tetik parmak, tekrarlayan hareketler, el ve parmak yaralanmaları, romatoid artrit, diyabet ve bazı ilaçların yan etkilerinden kaynaklanabilir. Bu nedenler tendonu etkileyerek tetik parmağa neden olabilir.

Tetik Parmak Tedavisi Nasıl Yapılır?

Tetik parmak tedavisi semptomların şiddeti ve süresine göre değişiklik gösterebilir. Tedavi seçenekleri dinlenme, buz, atel veya elastik bandajlar, fizik tedavi, kortikosteroid enjeksiyonları ve ameliyatı içerebilir.

Tetik Parmaktan Nasıl Korunulabilir?

Tetik parmak, tekrarlayan hareketler ve el yaralanmaları nedeniyle gelişebilir. Bu nedenle, tetik parmak riskini azaltmak için ellerinizi koruyun ve tekrarlayan hareketlerden kaçının. Ek olarak, uygun duruş ve iş yeri ergonomisi ile düzenli egzersiz yapmak da tetik parmak riskini azaltabilir.

Tetik Parmak Hastalığı Belirtileri

Tetik parmak hastalığı belirtileri genel olarak kişilerde benzer şekilde etkiler gösterir.

– Sabahları uykudan uyanıldığında parmaklarda belirgin sertlik görülmesi,
– Parmakların hareket ettirilmesi esnasında ses çıkması,
– Parmağın/parmakların kitlenmesi ve hareket kabiliyetinin zorlaşması,
– Hastalığın olduğu parmakta avuç içinde hassasiyet ve şişlik gibi belirtiler gösterir.

Tetik Parmak Hastalığı Neden Olur?

Tetik parmak, ellerini yoğun olarak kullanan kişilerde ve bununla ilgili mesleklerde sıklıkla görülür. Ayrıca şeker hastalığı gibi hastalıklar da tetik parmak hastalığına neden olabilir. Parmaklarda bulunan tendonlar parmakların hareketliliğini sağlar. Tendonun üzerini örten bir tabaka vardır. Bu tabakaya tendon kılıfı denir. Tendon kılıfının şişmesi ve kalınlaşması gibi durumlar tetik parmak hastalığının nedeni hakkında fikir verir. Bu şişkinlik ve kalınlaşma hali düzgün kayma hareketini sağlamadığından parmak hareketliliğini bozabilir ve şiddetli ağrılara neden olabilir. Bu durum devam ederse ve erken tedavi edilmezse tendon kılıfı kalınlaşabilir ve tendonun kayma hareketi tamamen kaybolabilir. Böylece tetik parmağı parmak kilitli hale gelir.

Tetik Parmak Tedavi Yöntemleri

Tetik parmak tedavisinin radyografik tanısı yoktur. Doktor muayenesi sırasında parmakları detaylı olarak inceleyin. Şişlik, topaklar veya nodüller gibi durumları tespit edebilir. Sonra bir teşhis koyar. Hastaların tedavi hakkında sıklıkla sordukları bir soru, tetik parmağın kendi kendine gidip gitmeyeceğidir. Şikayetin ilk anından itibaren doktorun reçete ettiği ilacı kullanmak veya tetik parmak ateli kullanmak gerekir. Bu tedaviler Tetik Parmağın Ameliyatsız Tedavisi kapsamına dahildir. Ancak hasta düzelmezse cerrahi müdahalenin ardından fizik tedavi ve tetik parmak egzersizleri yapılır. Böylece hasta eski sağlığına kavuşur.

Tetik Parmak Ameliyatları

Tetik parmak ameliyatının açık cerrahi tedavisinde avuç içinden bir kesi yapılır. Daha sonra, derinin hareket etmesine izin vermek için tendon kılıfı kesilir. Bir sonraki adımda yarayı kapatmak için kesi dikilir. Tipik olarak bu yöntem uygulandığında hastaya lokal anestezi yapılır.

Parmak Kasılması

Tetik parmak hastalığı, parmakların veya başparmağın bükülmesi veya kilitlenmesi nedeniyle parmaklarda ağrıya neden olan bir durumdur. Parmaklar aniden kilitlenir ve kilitlenen parmakları düzeltmek zordur. Tetik parmak tenosinovit darlığı olarak da bilinir.

Parmak Kitlenmesi Neden Olur

Parmak kilitlenmesi genellikle parmakların tekrarlayan hareketlerinden veya sık sık sert kullanımından kaynaklanır. Basitçe söylemek gerekirse, tetik parmak hastalığı, tendonun olması gerektiği gibi çalışamamasından kaynaklanır.