Tırnak Batması

Tırnak Batması Nedir?

Tırnak batması; tırnağın doğal şeklinin ve yapısının bozulmasına, alttaki deri dokusuna baskı yapmasına, tırnağı tahrip edecek şekilde kıvrılarak büyümesine neden olan bir sağlık sorunudur. Batık tırnaklar genellikle ayak başparmağında görülür ve etkilenen cilt dokusu ağrılı, kırmızı ve şiş olabilir ve zamanla bölgede enfeksiyon kapabilir. Ek olarak, diyabet ve romatizma gibi başka sağlık sorunları olan kişiler, tırnak batmasından daha ciddi rahatsızlık yaşayabilir.

Tırnak Batması Neden Olur?

Tırnak batması; çeşitli nedenlerle tırnağın doğal yapısının bozulması, daha kıvrık hale gelmesi, tırnağın kenarında kalan dokuya doğru büyümesi ve baskı yapması olarak özetlenebilir. Aşağıdaki durumlar tırnak batmasına neden olabilir:

* Tırnakların düz değil kıvrık veya çok kısa kesilmesi,

* Çarpma sonucu tırnak kırılması veya yapısal bozulma,

* tırnak yapısının bozulmasına neden olan mantar enfeksiyonu veya diğer enfeksiyonlar,

* Tırnaklarınıza baskı yapan ayakkabılar giyin,

* Demir eksikliği, karaciğer ya da böbrek hastalığı gibi sistemik hastalıklar nedeniyle tırnağın yapısında hasar oluşması,

* Ergenlik döneminde daha fazla terleme nedeniyle tırnak dokusu daha esnektir ve yapısal değişikliklere uygundur,

* Tırnak bakımının yapılmaması, *Koşmak veya futbol oynamak gibi ayak basıncı riskini artıran fiziksel aktiviteler yapmak.

Tırnak Batması Belirtileri Nelerdir?

Tırnak batmasının neden olduğu klinik semptomlar, tırnak batmasının ciddiyetine ve eşlik eden komorbiditelere göre değişir. Bu durumda aşağıdaki belirtiler görülebilir:

* Kızarmış baskı alanı,

* Ağrılı şişlik veya ödem,

* Ciltte renk değişikliği, morarma,

* Enfeksiyon, iltihabi sıvı, ateş, halsizlik, parmak hareketlerinde hassasiyet olması durumunda,

* Tırnak yapısında bozulma, kıvrılma, anormal tırnak şekli, *tırnak renk değişikliği,

* Artan tırnak kalınlığı, tırnak yapısında çatlaklar veya kırılmalar.

Ayrıca diyabet, dolaşım bozuklukları, vitamin ve mineral eksiklikleri gibi tırnak yapısını bozan sistemik hastalıkların varlığında klinik belirtiler daha şiddetli hale gelebilir. Bu nedenle, ek hastalığı olan kişilerde tırnak problemlerinin tedavisi daha karmaşık ve zorlu olabilir.

Tırnak Batması Tedavisinde Neler Yapılır?

Bir enfeksiyon durumunda, tırnak batmasının tedavisi, tırnak yapısını sağlıklı bir duruma getirmek için ilaç kullanımı ve tırnak bakımıdır. Batık tırnakları önlemek için aşağıdakileri göz önünde bulundurun:

* Kırışmayı önlemek için tırnaklar düz kesilmelidir. Tırnakları keserken çok kısa kesmeniz önerilmez. Şeker hastalığı gibi sistemik hastalığı olan kişiler için düzenli ayak bakımı önemlidir, tırnak ve ayak sağlığının korunmasına ve olası tırnak ve cilt enfeksiyonlarının önlenmesine azami özen gösterilmelidir.

* Kişilerin tırnak ve ayak parmaklarına baskı yapmayan ayakkabılar seçmeleri önemlidir. Ayak parmaklarının ayakkabının duvarına bitişik olarak bir araya getirildiği ayakkabılarda tırnak yapısı bozularak karıncalanmaya neden olabilir. Diyabet gibi sistemik hastalığı olan hastaların ayaklarındaki baskıyı algılamakta zorlanabilecekleri ve ayak yapılarına uygun ortopedik ayakkabı tercih etmeleri önerilir.

* Tırnak yapısına zarar verebilecek ve ayakta terleme nedeniyle tırnak şeklinin bozulmasına neden olabilecek fiziksel aktiviteyi azaltmanız veya size uygun aktiviteleri seçmeniz gerekiyor. Fiziksel aktiviteye katılanlara düzenli ayak bakımı yaptırın, ayak tırnaklarına zarar vermeyen ayakkabı tercih edilmesi ve mümkün olduğunca sık ayak kurulanması önerilir.

*Enfeksiyona tırnak batması neden oluyorsa, kişinin altta yatan hastalığına ve enfeksiyondan kaynaklanan hasara bağlı olarak topikal veya sistemik antibiyotiklere ihtiyaç duyulabilir. Uygun anti-enflamatuar ilaçlarla tırnakların kesilmesi veya çıkarılması düşünülebilir. Uygun tedavi bir uzman tarafından değerlendirilmelidir.

* Tırnakların mantar veya diğer enfeksiyonları dermatolog tarafından uygun antibiyotiklerle tedavi edilmelidir.